Det är svårt att få någon riktig uppfattning om hur omfattande kamkedjeproblemen är med Volkswagens 1,4 TSi-motor. VW uppger att flertalet av bilägarna inte drabbas av detta fel och att det därför inte är nödvändigt med förebyggande åtgärder. Något är ändå på tok, kamkedjor som slackar och som kuggar över är inte vardagsmat, men av läsarkontakterna att döma händer det titt som tätt.
Det som är märkligt är att personalen hos många VW-verkstäder inte tycks känna till problemen – eller om det ”mörkas”? Jag har upplyst flera i min bekantskapskrets om att VW ska ta kamkedjefallen på garanti/goodwill – och när de själva återvänt till verkstaden och påpekat detta har de först då oftast fått hjälp, men långt ifrån alla.
Här handlar det om att ha en korrekt ifylld servicebok och att det inte får vara speciellt många mils överskridande av angiven serviceintervall. VW uppger att risken för att råka ut för skada ökar högst betänkligt om service inte görs i tid. En känslig konstruktion är bara förnamnet. Vi har ju i alla tider lärt oss att kamkedja är bra mycket pålitligare än kamrem.
Motorerna som drabbas är enligt VW från 2006-2010. Ungefär. Om motorlampan tänds och det blir felkod på att kamaxelläget är utanför värdet byts enligt VW kamkedjan och oljepickupen ut samtidigt som vevhusventilationen och motorstyrdonet modifieras.
Borde inte Volkswagen och alla kunder tjäna på om man i stället förebygger och kallar in alla berörda bilar? Det har redan skett tillräckligt många motorhaverier.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen