Har nyligen bytt långtestbil och bokstavligen klivit ned från högbyggda Mercedes B-klass till sportvagnslåga BMW 118d. Och visst har BMW fått till det ganska bra både när det gäller köregenskaper, prestanda och – inte minst – bränsleförbrukning.
Jag kopplar nästan alltid i det speciella ECO-läget och brukar, åtminstone enligt färddatorn, ligga på en snittförbrukning på behändigt låga 4,7 l/100 km. Men en sak stör mig och det är det osmidiga stopp/startsystemet. Det rister rejält i BMW:n när 2-litersdieseln smäller igång efter rödljusstoppen. Premium? Nej, knappast...
På den punkten är B-klass helt överlägsen sin tyska statuskonkurrent. Mersans diesel smyger igång nästan omärkbart när kopplingen släpps upp efter ett stopp. Varför klarar inte BMW att lösa motorstarten lika smidigt, kan man undra. Och det gör jag.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen