Snart är det skilsmässa för mig igen. På måndag ska jag släppa iväg långteststallets Hyundai i40, som jag kamperat ihop med i över tusen mil, till chefredaktör Carle.
I utbyte får jag stallets tekniskt mest intressanta bil, Opel Ampera. Det ska bli jätteintressant att se hur den el-/bensindrivna supermiljöbilen fungerar i praktiken.
Fast på en punkt vet jag redan nu att Amperan inte kommer vara optimal för min körprofil. Jag pendlar varje helg – och i bland även i veckorna – de 25 milen hem till Karlskoga och då blir det förstås mycket körning med bensinmotorn igång.
Amperan har visat sig klara 6-7 mil på enbart el, så vid mina tur- och returresor till Värmland (50 mil) blir det minst 36 ”bensin-mil” varje gång. Det kommer att ställa till det för Opelns totala bränsleförbrukning, som redan nu ligger 100 procent över den siffra som anges i deklarationen.
De långtestförare som tidigare haft bilen bor betydligt närmare jobbet och har kunnat sköta sina arbetsresor så gott som uteslutande på el – och det är förstås så bilen är tänkt att användas.
Men det går tyvärr inte i mitt fall...
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen