Har just nu det stora nöjet att tillfälligt ratta långteststallets eldrivna Opel Ampera. Och jag måste erkänna att jag är rejält imponerad av bilen.
Det är rena drömmen att glida omkring i stort sett ljudlöst – och utan att släppa ut minsta lilla koldioxid. Dessutom är man som förare behagligt befriad från den räckviddsångest som alltid drabbar en när man kör en vanlig elbil.
Skulle strömmen i Amperan ta slut – och det gör den efter 5-7 mil – så kopplas bensinmotorn automatiskt in och man kan fortsätta ytterligare ett 40-tal mil om så skulle behövas.
I en konventionell elbil blir du stående helt hjälplös när batterierna är tömda. Då är det bara bärgare som gäller. Du kan ju inte gå att köpa en ”dunk” extraström för att ta dig vidare.
Under veckan har jag lyckats sköta all Ampera-körning med eldrift och avverkat nästan 20 mil utan att förbruka en enda droppe dyrbar bensin. En skön känsla faktiskt.
Men tyvärr tvingas vi snart att ta en paus från vår eldrivna Opel. Den är hemkallad till Tyskland och ska byggas om för att säkerställa att den inte tar eld om vi skulle råka krocka med den.
Åtgärden är en följd av en larmrapport från USA som gällde den i allt väsentligt identiska systermodellen Chevrolet Volt. Det som hände var att några Volt-bilar började brinna när de stod uppställda efter att ha genomgått amerikanska krocktester.
Så den 23 mars försvinner Amperan ur långteststallet i några veckor. Enligt planerna ska den vara tillbaka i redaktionsgaraget den 10 april, direkt efter påsk. Då kan vi börja smyga omkring på eldrift igen...
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen