Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Onödigt krångel på Volkswagen Golf

18 december 2013

För en tid sedan informerade kombiinstrumentet om att kurvljusen på Vi Bilägares Volkswagen Golf inte längre fungerade. Jag bestämde mig för att kolla säkringarna.

Men det var inte så lätt. Vare sig på locket till dosan i motorutrymmet eller på den inne i kupén finns information om vad säkringarna skyddar. Att plocka säkring för säkring föreföll inte särskilt lockande. Det är lätt gjort att tappa en säkring och någon extra finns inte i locket invid den lilla plasttången.

Vid en koll i instruktionsboken upplystes jag om att "eftersom bilarna ständigt vidareutvecklas och beroende på att säkringarna har olika placering i olika modeller och eftersom flera förbrukare kan vara säkrade över en och samma säkring, är en översikt över säkringarna placering inte möjlig vid tidpunkten för tryck..."

Man rekommenderas alltså att åka till verkstad för att byta säkring.

I går tändes en ny gul lampa i instrumentpanelen "Motoroljenivå för låg". Råkade befinna mig nära en OKQ8-mack, så jag svängde av direkt och kollade. Jo, nivån låg på mini. Kollade återigen i instruktionsboken om vilken olja som rekommenderas. Då visade det sig att VW har en egen kravspecifikation på motoroljan – VW 504 00. Någon annan olja får man inte hälla i på grund av risk för motorskador! Möjligen maximalt en halvliter olja av annan sort, enligt angiven norm - i nödfall!

Vad trött jag blir. Nu har OKQ8 motorolja som svarade mot VW:s krav. Så problemet löstes. Men varför krångla till det så in i vassen för bilägaren? Montera snabbsäkringar och en jordfelsbrytare på alla VW-bilar och skicka med en liten påse med de additiver som påstås behövas för just VW:s motorer i bilens verktygssats!