Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Omskakad bilbransch

6 december 2012

Den svenska bilbranschen har skakats om under den senaste veckan. Först presenterade Vi Bilägare den "bortglömda" överenskommelsen från 2003 mellan Konsumentverket och Bil Sweden om att leveransdagen, och inte registreringsdagen, ska vara startpunkten för garantin vid nybilsförsäljning.

I tisdags föll också domen i Marknadsdomstolen där Kia inte längre tillåts "låsa fast" sina kunder hos egna auktoriserade verkstäder för att sjuårsgarantin ska fortsätta att gälla. Domen i Marknadsdomstolen blir prejudicerande vilket innebär att även övriga aktörer på bilmarknaden får se över sina villkor, i den mån de tänjt på gränserna. Låsningseffekt med garantier/service förekommer också hos andra biltillverkare.

En följdfråga som dykt upp med anledning av domen är om Kia-kunder som tidigare blivit av med sin garanti – för att de servat på annat håll – kan återfå denna igen? Kias jurister hävdar att "domutslaget inte gäller retroaktivt". Kia säger vidare att "man kommer att göra en bedömning på unika fall". Merparten av de kunder som blivit av med sin garanti sägs ha blivit det på grund av de inte utfört sin service vid rätt miltal eller rätt tid.

Då kommer vi också osökt in på faran med förregistrering. En läsare påminner mig om att kunder bör se upp med serviceintervallen, när det i villkoren står att bilen ska servas varje år, räknat från första registreringsdatum. En nyinköpt bil med en tre månader gammal registrering ska i så fall in på service redan efter nio månader. En tidsmässigt missad service kan i förlängningen innebära allvarliga konsekvenser för den fortsatta garantin. Detta är också skäl nog för att kräva att nybilsgarantin ska börja rulla från leveransdatumet.