Skrev för en månad sedan om tankarna kring upplösningen av STCC-säsongen 2011. Jag hänvisade till ett möte mellan Rickard Rydell och Fredrik Ekblom som Vi Bilägare arrangerade på Brands Hatch för 20 år sedan. Föga anade jag när jag skrev bloggen att relationen mellan Rydell och Ekblom skulle bli totalfrostig efter finalen på Mantorp 24 september 2011.
En hel månad har gått och först i dag kom beskedet om att Rickard Rydell tilldöms titeln, sedan Bilsportförbundets disciplinnämnd avslagit Volkswagens och Ekbloms överklagan. Volkswagen menar att Rydell gjorde en regelvidrig omkörning under gul blink, och har hänvisat till en onboard-video från Flash Engineering, en video som disciplinnämndens utredare Christer Landén inte ens brytt sig om att granska, enligt SVT Sport. I stället motiverar Bilsportförbundet beslutet med att Team Biogas (=Volkswagen) inte lämnade någon skriftlig protest inom en timme efter målgång, vilket reglerna säger.
Man kan tycka vad man vill om beslutet, men det värsta är att ärendet dragit ut på tiden. Med högteknologin i fokus är det märkligt att inte bilsporten snabbt nog kan avgöra tvister av det här slaget på ort och ställe och inom rimlig tid. Hur skulle det se ut i travsporten om alla spelare fick vänta en månad på ett resultat? Här sker kameraövervakning från alla håll och kanter, och beslut om en eventuell diskning kommer oftast inom någon minut.
I ishockey finns numera flera målkameror och det går snabbt för en domare att granska videon och avgöra om pucken varit inne eller ej. Och tennisen har i storturneringarna sedan några år tillbaka sitt ”Hawk Eye” som spelarna några gånger per match kan åberopa.
Till och med en så konservativ sport som fotboll överväger att införa målkameror – det blev brinnande aktuellt i samband med VM-matchen mellan Tyskland och England häromåret, där hela världen, utom domarna, noterade ett givet engelskt mål. I fotboll används nu videogranskning i efterhand, för att bötfälla eller stänga av spelare efter regelvidrigheter.
I stridens hetta görs naturligtvis misstag, såväl av aktiva som av domare. Tekniska hjälpmedel är bra, under förutsättning att besluten kan tas snabbt nog.
Sista ordet är kanske ännu inte sagt i den här ”soppan” eftersom ytterligare prövning kan göras hos Bilsportförbundets juridiska kommitté.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen