Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Nya Saab 9-3 liknar en griskulting

10 maj 2011

I morgon, onsdag, har Saabfabriken i Trollhättan stått stilla i fem veckor. Men nu börjar räddningspengarna rulla in; cirka 90 miljoner euro är på väg från EIB, Hawtai och fonden Gemini. Jag hoppas att det inte kommer några käppar i hjulen utan att produktionen kommer igång igen.

Det verkar som om Saab än en gång kan resa sig på nio! Plötsligt finns det flera villiga investerare. Med en kinesisk intressent i bakgrunden ser framtiden ljusare ut än på länge. Kan Saab ta sig in på Kinamarknaden, är möjligheterna att växa och tjäna pengar nästan obegränsade. I Kina har namnet Saab ingen krisstämpel som får köparna att skygga. Där kan Saab kanske bygga upp ett solitt premiumrykte.

Får Saab leva vidare och utvecklas i Trollhättan, kommer vi säkert att få se en del väldigt intressanta bilar.  9-5 och 9-4X är dessvärre modeller som tvingats fram av GM:s direktörer i Detroit och inte de bilar som Saabs folk själva skulle ha velat utveckla. Men nya 9-3 blir annorlunda. Det blir en genuin Saab och de som har sett den är övertygade.

Jag har fått ett mail med en liten beskrivning från ett ögonvittne i Trollhättefabriken:

”Det blir en halvkombi, en återgång till Saabs tradition. Jämfört med dagens 9-3 blir midjelinjen högre, bakrutan sluttar mindre och bakstammen är ganska hög. Den påminner lite om Ford Focus II och liknar en griskulting!”

Vad ska vi tro om det? Jag vet i alla fall att Saabs tekniker är väldigt stolta och lovar att nya 9-3 ska bli en bil som förbluffar världen. Det kanske man inte gör med en grisprofil, men min uppgiftslämnare kan ju ha sett bilen ur en synnerligen ogynnsam vinkel.

Om något år vet vi vad Saab 9-3 liknar. Låt oss hålla tummarna för att det finns pengar till att förverkliga bilen!