Det blir allt rörigare för oss konsumenter att förstå var vi kan vända oss för att få bilar servade och reparerade till eventuellt lägre priser utan att garantier går förlorade.
Jag tog upp ämnet förra veckan och relaterade till Bil Swedens stämning mot verkstadskedjan Meca för påstådd vilseledande reklam, bland annat med marknadsföringen ”Märkesverkstaden för alla märken”.
Norska Meca tog nyligen bort den formuleringen, men i Sverige ska ärendet dras ända till Marknadsdomstolen. Motparten, Bildelsgrossisterna, som är branschorganisation för de märkesobundna verkstäderna, hävdar att Bil Swedens stämning är ett sätt att skrämma oberoende verkstäder och att försöka stoppa den fria konkurrens som EU-kommissionen eftersträvar inom bileftermarknaden.
I Stockholmsregionen har också ”lågprisverkstaden” Solna Bilteknik länge retat upp generalagenter och auktoriserade märkesverkstäder genom tuff marknadsföring. Solna Bilteknik kallar sig för ”Oberoende Märkesspecialist” och använder sig oblygt av logotyperna från märkeshandeln.
Som kund blir man annars lätt förvånad när man inser att var och varannan märkesåterförsäljare också använder sig av märkesoberoende Mekonomen och Mecas tjänster för att serva bilar. I de sammanhangen tycks det inte finnas några som helst skillnader på auktoriserade märkesverkstäder och allbilverkstäder.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen