Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Nödhammare för Nissan Qashqai?

1 december 2011

Jag har tidigare skrivit om vad som bör vara skälig goodwill när garantier och försäkringar har slutat gälla. Dit hör säkerhetsrelaterade problem.

En Nissan-ägare av en fyra år gammal Qashqai med drygt 10 000 mil på mätaren hörde nyligen av sig och berättade att han nu bara har en dörr, lyckligtvis förardörren, att ta sig ut ur om olyckan skulle vara framme. Först strejkade höger passagerardörr, sedan spred sig låsproblemen till höger bak- och nu senast till vänster bakdörr.
 
Kontakterna med Nissan-verkstaden om goodwillhantering har hittills varit resultatlösa. Verkstaden vill först ha betalt för felsökning, sedan betalt för att öppna upp alla dörrar inifrån.

Vi har kontaktat Nissan generalagent för att få en allmän kommentar om policy vid säkerhetsrelaterade problem, men förgäves väntat på svar.

Kanske är det så att alla Nissan Qashqai bör utrustas med nödhammare för att åtminstone ha möjlighet att krossa rutorna om man blir fast inne i bilen.

Nödhammare förresten, och en lättillgänglig sådan, borde för övrigt ingå i alla bilars säkerhetsutrustning.