Krockkuddar räddar liv, inte tu tal om annat. Men utlösta krockkuddar kan också orsaka chocktillstånd, tillfällig dövhet och brännskador.
Ett fåtal gånger har jag kommit i kontakt med bilförare som råkat ut för spontant utlösta explosioner, men i så gott som alla fall finns det en förklaring. Bilen har utsattas för fysiskt våld, vilket ju är själva syftet med att systemet aktiveras, men att föraren inte varit medveten om det.
Bengt Frisell från Kristinehamn råkade för en tid sedan ut för en – som han upplever det – spontan explosion. Chockad, "halvt döv" och brännskadad på underarmen noterade han att kudden löst ut i hans Kia Carens -06.
Enligt Bengt utsattes inte bilen för något fysiskt våld under den korta tidsperiod när han körde av bilen från bildäck på en färja och nedför rampen – då kudden plötsligt löste ut. I samband med explosionen tappade Bengt kontrollen över ratten, och bilen for med höger framhjul in i avkörningsrampens kant. I efterhand visade det sig att bilen fått en kraftig smäll på höger bärarm.
Bilen undersöktes som sig bör av teknisk expertis från Kia Motors. Informationen som fanns lagrat i bilens styrdon och som läser av airbagsystemet styrker att bilen utsatts för kraftigt krockvåld, aktivering av bältessträckarna och utlöst airbag. Elektriska fel med airbagen uteslöts också. "I de fall där en airbag utlösts av elektriskt fel eller annan typ av våda så aktiveras inga koder som berör bilens g-kraftsensorer eller retardationssensorer" som det står i Kias förklaring.
Den intressanta frågan är när kudden löste ut? Bengt håller fast vid sin version. "Kudden löste ut först, det var därför jag tappade kontrollen över bilen".