Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Mercedes mörka historia

19 april 2012

När Nico Rosberg i söndags vann Kinas GP skrevs Mercedes-historia, första F1-segern sedan 1955. Mercedes har i modern tid vunnit VM som motorleverantör (McLaren), men med renodlat Mercedesteam var det alltså 57 år sedan det senast begav sig.
Mercedes och dess motorsporthistoria är ödesmättad. Såg häromveckan en helt lysande brittisk dokumentär på TV10 om den fruktansvärda olyckan under 24-timmars på Le Mans 1955 där 83 människor fick sätta livet till.

Mitt framför huvudläktaren uppstod närkontakt mellan Pierre Leveghs Mercedes 300 SLR och Lance Macklin i en Austin Healy som var på väg att varvas. Mercedesen slungades ut i publikhavet där flera människor halshöggs av omkringflygande bildelar. Det mest oerhörda i sammanhanget är att loppet aldrig flaggades av. Mercedes som ställde upp med totalt tre bilar tog dock beslut efter ytterligare åtta timmars körning att dra sig ur och att lämna motorsportscenen.

Det dröjde ända till 1999 innan Mercedes på nytt var redo för Le Mans. Jag var själv på plats när historien på ett kusligt sätt höll på att upprepas. Alla drog vi efter andan vid depåområdet när storbildsskärmen visade att Peter Dumbrecks Mercedes SLR for till väders före Indianapoliskurvan efter att ha hamnat i baksuget efter en Toyota GT One. Bilen snurrade runt två och ett halvt varv i luften innan den landade på hjulen vid sidan av banan i en liten skogsglänta, där det lyckligtvis inte fanns någon publik. Till saken hör att Mercedes redan i kvalet hade problem med downforce på framvagnen och rimligtvis borde ha avstått start. Efter Dumbrecks flygtur drog sig Mercedes omedelbart ur tävlingen.

Det är lätt att förstå att Rosbergs seger i söndags betyder mycket för alla Mercedes-fans, allra helst för dem som fortfarande har den ödesmättade motorsporthistorien i minne.