Har precis kommit tillbaka från en snabbtripp till München, BMW:s hemstad på jorden. Uppdraget där vara att göra en första provkörning av den nyss uppdaterade 5-serien, som släpps i Sverige i slutet av augusti.
Tyvärr blev resan delvis en besvikelse. Men det berodde inte på bilarna som sådana. Tvärtom - de var både behagliga, effektiva och trevliga att ratta runt med på vägarna runt den bayerska metropolen.
Däremot hade urvalet klara brister, åtminstone för svenskt vidkommande. Bara två modellversioner fanns att tillgå vid provkörningstillfället. Dels BMW 530d i sedanutförande och dels halvkombin 535i GT, båda med en prislapp som börjar på runt en halv miljon kronor (530d kostar från 481 000 kr och 535i GT har ett grundpris på 534 000 kr). De bilar vi körde var dessutom översållade med extrautrustning, vilket höjer priset med ytterligare en rejäl bunt tusenlappar.
Lite trist att det alltid ska fläskas på när nya bilar ska visas, tycker jag. För mig skulle det vara betydligt mer matnyttigt om vi fått prova någon av de 5-serieversioner som är bästsäljare i Sverige, exempelvis 520d.
Ännu mer intressant hade varit att få känna den nya instegsmodellen 518d på pulsen. Den drivs av en 2-litersdiesel på 143 hk, har en förbrukning på måttliga 4,5 l/100 km, ett koldioxidutsläpp på 119 g/km och ett grundpris på 351 000 kr (plus 18 900 kr för kombin).
Den hade varit något att skriva hem om…
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen