Kan en liten bensindriven trecylindrig 1-litersmotor verkligen fungera i en Ford Focus? Det handlar ju ändå om en ganska stor och tung bil.
Snart har jag svaret på den frågan. Jag har precis hämtat ut en femdörrars Focus 1.0 Ecoboost/100 hk för provkörning. Förutom att kolla om motorn har tillräckligt med kraft för att klara sitt jobb är tanken förstås också att försöka göra en seriös koll av den verkliga bränsleförbrukningen.
Enligt bränsledeklarationen ska den lilla direktinsprutade turbosnurran klara sig på 4,8 l/100 km, en siffra som det nog blir svårt att nå i verklig trafik. Speciellt som provbilen inte alls är inkörd, den har bara rullat knappt 90 mil.
Vad förbrukningen slutligen landar på vet jag först om ett antal mil och tankningar. Det ska bli mycket spännande att se vad resultatet blir. Artikeln om provkörningen publiceras i något av de närmast kommande numren av papperstidningen.
Fords nya trecylindriga 1-litersturbo finns för övrigt även i en starkare version med 125 hk. Den har en officiell förbrukningssiffra på 5,0 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 114 g/km. Utsläppet från 100 hk-motorn är 109 g/km.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen