Jag upplevde en magisk stund i ljuslabbet i dag!
Det var när jag mätte ljuset på Seat Leon med full LED-belysning. Det var vår finska tidningskollega Tuulilasi som bad om en mätning av bilen som de har på test för närvarande. Vi Bilägare gör nämligen ljustester åt Finlands största biltidning.
Och det var faktiskt första gången vi testade en bil med bara LED. Såväl bakljus som dagbelysning, halvljus och helljus är LED. Det kändes lite häftigt.
Okej, LED till Leon går på 11 300 kronor. Men man kan ju se det som dyrt - eller billigt. Så vitt jag känner till är det den första bilen i den här klassen som har LED-belysning bland möjliga tillval.
Hur lyser det då? Halvljuset är långt, brett och kritvitt. Helljuset är inte så långt, men med bred och jämn ljuskägla och förstås med samma fina färgtemperatur – extremt vitt. Så det är ett ljus som är komfortabelt för ögat.
Dessutom innebär LED att man lättare kan åstadkomma snygga former, särskilt användbara på bakljus och dagljusbelysningen.
Och man kanske tjänar igen en del av investeringen på lång livslängd (förhoppningsvis inget byte) och extremt låg energiförbrukning.
En sak är klar. Ögat trivs bättre ju närmare nattbelysningen är vanligt dagsljus. Och LED är i samma härad. Därför kanske säkerheten blir bättre, genom att man snabbare identifierar det man ser och heller inte blir så trött av mörkerkörningen!