Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Lär av Kia, Opel!

12 april 2012

Opel är ett av de märken som på sistone gått ut med längre garantier, i det här fallet fem års nybilsgaranti. Ännu så länge har inte Opel tagit något som helst ansvar för den karossdesign på nya Opel Astra som medför att lacken på utstickande bakdörrar och bakre hjulhus fullständigt peppras sönder av stenskott. Lägg därtill att lacken över hela bilen, allra helst på röda bilar, är extremt känslig.

Jag hör från kunder att Opel hänvisar till att stenskott är yttre påverkan och att det är upp till var och en att på egen hand omedelbart åtgärda detta med lackstift. Kjell Hjelm, Opel-ägare sedan många år, säger att han aldrig upplevt något värre. Hans Astra Sports Tourer -11 med 3 100 mil på mätaren är redan nu fullsmetad med lackstiftskluttar, men inget hjälper. Då har ändå kunden kostat på att eftermontera stänkskydd för 894 kronor och blivit anmodad att köpa en ”klisterlappsats” för 500 kronor som extra skydd för bakre dörrar och hjulhus. Opel-återförsäljaren rekommenderar dessutom att skyddfolien för bästa resultat bör sättas fast av en rekondfirma.

Vi kan gå i god för att problemet är vanligt, vår egen långtest-Astra är också fullpepprad med stenskott. Vid en inspektion nyligen noterade vi att passformen mellan karossdelarna på vissa ställen är dåligt överensstämmande och att lacken är hur känslig som helst. Vid rostskyddstestet, när bilen var helt ny, varnade vi också för stor blästringsrisk. I övrigt har annars Opel ett bra grundskydd mot rost.

Jag tycker att Opel borde lära av Kia. Kalla in alla berörda bilar och se till att kunderna kostnadsfritt får rejäla stänklappar fram. Se också till att lacka om de värst drabbade bilarna – för det här är inte normalt.

Låt oss få se, om den långa garantin är värd något.