Vi Bilägares Hyundai i40 är förträfflig i många avseenden. Men helljuset är rena mörkret. Med xenon har bilen ett mycket brett och bra halvljus men när man behöver en lång ljuskägla har det varit tji lyse!
De två första bilar vi mätte var inte vår egen testbil. Men efter idel klagomål från övriga testförare har vi nu kollat också långtestbilen, som ändå är försedd med räddande extraljus.
Bilens egna helljus nådde bara 133 meter – efter petnoga justering. Efter glödlampsbyte, från Longlifelampa till Osram-standard, fick vi en ljuskägla på 156 m. Så nu ska jag leta fram en pluslampa för att se om vi kan få ännu bättre fart på lyset.
Det är ganska lätt att byta glödlampa. Reflektorn är djup men har mycket liten omkrets och helljuset upplevs som gult i jämförelse med xenonhalvljuset. Vår extra ljusramp sitter troligen för lågt för att åstadkomma den kraftiga förbättring som skulle behövas. Vi återkommer till denna fråga efter lite lamptester på vår i40.