Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Laddhybrid kräver rätt körprofil

29 oktober 2012

Har just avverkat första långturen med långteststallets framtidsbil, Opel Ampera. Jag startade från redaktionen med fullt batteri och klarade knappt sex mil på enbart elström. Sedan gick bilen över på bensin och när jag efter 25 mil hade kom till fram till målet - min andra hemstad Karlskoga - visade färddatorn ett snitt på 5,1 l/100 km.

Snålt så klart, men ändå skyhögt mycket mer än vad den suveränt funktionella Opeln kan prestera med "rätt" förare. Den som bara ett par mil till jobbet – och sjyssta laddningsmöjligheter – klarar sig utan fossilt bränsle i princip hur länge som helst.

Då funkar Amperan som vilken elbil som helst. Samtidigt finns tryggheten att komma vidare om batteriet av någon anledning skulle tömmas. Genialt, enligt min mening.

Annars är ju räckviddsångesten den stora nackdelen med elbilarna. Tänk att bli stående på Essingeleden i värsta rusningstrafiken med en strömlös bil. Då återstår bara att ringa bärgare; det går ju inte promenera till närmaste mack och köpa sig en dunk elström...

Tyvärr passar min personliga körprofil inte riktigt in på den el-/bensindrivna Opeln. Veckopendlingen mellan huvudstaden och Karlskoga kommer att knäcka den deklarerade förbrukningen - som anges till ca 1,6 l/100 km – och det med råge.

Men det är ett pris som Amperan får betala för att vara med i Vi Bilägares långteststall. Där är vi fem förare med ganska olika transportbehov som använder bilarna. Ungefär som svenska folket, med andra ord.

Fast så länge jag kör omkring i stadstrafik, och lite till, kan jag i alla fall åka helt ljudlöst och utsläppsfritt med Amperan och det känns jäkligt coolt. Sedan gäller det förstås att elströmmen är producerad på ett vettigt sätt. Med importerad el från ett kolkraftverk blir miljövinsten inte direkt optimal, om man ser det i ett lite större perspektiv.

Men trots att Opeln inte är hundraprocentig för mina behov måste jag erkänna att jag gillar Amperan, både högt och rent. Den är i mina ögon en fantastiskt smart och miljöeffektiv bil.

Synd bara att priset gör den till en omöjlighet för en stor del av de svenska bilköparna...