Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Kundvård och fjäderbrott

9 juni 2011

Jag skrev nyligen om brist på kundvård och brustna fjädrar hos BMW. Fjäderbrott är en trafiksäkerhetsrelaterad åkomma och här borde återförsäljarna/tillverkarna vara mer frikostiga med goodwill när garantierna gått ut.

Heder åt Citroën som fastställt att fjädrarna till C3 på bilar från 2004 till 1 januari 2009 inte håller förväntad produktkvalitet, och därmed ska omfattas av ett förlängt åtagande. Citroën tog också en brusten fjäder på en C4 -07/2 000 mil som goodwill, men inte med motiveringen om produktrelaterad kvalitetsmiss, utan mer för att körsträckan var extremt låg.

Däremot finns det all anledning för Citroën-kunderna att uppmärksamma märkesverkstäderna om goodwill. Den här kunden fick sin faktura annullerad först i efterhand, sedan det på nytt visat sig att verkstaden missat Citroëns officiella goodwillpolicy.