Jag vill så gärna vara optimistisk! Det är lätt att ryckas med av alla hoppfulla människor bakom Nevs (National Electric Vehicles Sweden) som köpt Saabs konkursbo för en hittills okänd summa. Visst borde det finnas utsikter för elbilsproduktion i Trollhättan. Nevs tycks ju ha gått seriöst och grundligt tillväga: konsortiet består av precis rätt slags företag och marknadsanalysen verkar vettig. Tillgången till den kinesiska bilmarknaden ger utsikter till försäljningsvolymer.
Men så finns det förstås också ett antal ”men”….
Saab – om nu namnet ska leva vidare – kommer sent in i en teknik som många andra tillverkare redan kommit långt med. Man behöver inte åka längre än till
Göteborg för att hitta redan färdiga elbilar. Första elbilen från Trollhättan beräknas komma om ett och ett halvt år.
Konkurrensen kommer att bli hård för elsaabarna. För att kunna säljas i större antal måste de inte bara vara överkomliga i pris, utan även bättre än rivalerna. Hur ska det gå till? Har Nevs fått tillgång till någon revolutionerande teknik? Vad som döljer sig bakom det luddiga talet om ”japansk spetsteknologi” avslöjas inte.
Första elbilen ska tydligen byggas av gamla 9-3. Den är stor och tung redan utan batterier. Någon ny modell finns väl inte ens på ritbordet än.
Först nu börjar Nevs leta efter människor som ska ta sig an utvecklingen av nästa generation elbilar. Nu börjar också förhandlingar med underleverantörer. Frågan är: finns det tillräckligt många och skickliga bilbyggare som vågar hoppa på projektet?
Nevs-konsortiet vill göra Saab till ett premiummärke bland elbilarna. Dit är det nog en lång och kostsam väg från dagens tomma fabrik. Jag kan bara hoppas att allt går i lås, att uthålligheten finns – och pengarna.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen