Vintertid är lika med mycket mörkerkörning. Och då vill i alla fall jag inte bli ”bländad” av mätartavlor och annat som lyser från panelen. Men att ställa om intensiteten på instrumentbelysningen i moderna bilar är många gånger lättare sagt än gjort.
Jag vet inte hur många testbilar jag resultatlöst famlat runt i på jakt efter något slags reostat-reglage. Undrar just om folket som utvecklar nya bilmodeller någonsin själva kör i kompakt mörker. Ibland kan man tro att så inte är fallet.
Ta nya VW Golf till exempel. Där har något snille kommit på att man måste in i datormenyn för att ställa om styrkan på instrumentbelysningen. Och i nya Toyota Auris sköts ljusregleringen med samma lilla knapp längst ned på hastighetsmätaren som man nollar trippmätaren med. Tricket är att hålla in knappen lite längre - men hur fasen ska man veta det när man sitter där i mörkret.
Visst borde det gå att ställa om instrumentbelysningen utan att konsultera instruktionsboken? Varför i herrans namn kan det inte skötas med en enkel knapp eller vred?
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen