Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Irriterande kablar

16 april 2013

Förra veckan var jag och provkörde en moderniserad version av elbilen Nissan Leaf. Den är väldigt lättkörd och smidig, men en sak är riktigt klumpig och irriterande: laddkabeln. Det är en sex meter lång, tjock sladd som är omöjlig att linda ihop och stuva undan på något enkelt sätt.

Jag är inte ensam om att undra varför laddkablarna måste vara så klantiga. Det har även läsaren Gunnar Mattson gjort.

”Varför inte en mjuk silikonkabel som man kan hitta bakom en lucka i bilens skärm. Som rullar in sig själv, typ dammsugarsladd”, föreslår han.

Jag lät frågan gå vidare till Volvo, vars laddhybrid har en lika svårhanterlig kabel som alla andra. Svaret kom snabbt från produktchefen Klas Alm.

”Vi vet hur grov kabel vi behöver för att transportera laddströmmen med 16Ampere. Vi har också en laddvalsbox på kabeln där laddeffekten ställs in och aktiveras. Om vi skulle göra en ”sladdvinda” så behöver den en diameter på minst en halvmeter och den lär dessvärre inte få plats i bilen någonstans”.

Volvo jobbar för övrigt med att utveckla ett system där bilen laddas via induktion och då behövs ingen sladd alls. Men det lär dröja. Till dess bättre teknik kommer får elbilsägarna fortsätta svära över smutsiga, svårlindade laddkablar.