Firma Mårtensson Bil i Hörby är en av landets största beghandlare, men uppenbarligen har de inte full koll på vilka garantier de lämnar. Fick för en tid sedan samtal från en kund som fick fel på sin nyinköpta Audi A4, ryckig motor/två givare måste bytas, till en kostnad av 3 600 kronor. Kunden blev ålagd att stå för arbetskostnaden trots att han hade en gällande MRF-garanti på tre månader.
”Felet” som kunden gjorde, enligt Mårtensson, var att lämna in bilen på ”fel” verkstad. Mårtenssons representant hävdade att bilen borde ha reparerats av dem själva som utfärdat garantin, och inte av någon annan likvärdig auktoriserad märkesverkstad.
Fick på nytt rycka ut som polis och kontrollera saken. Det verkar ju inte rimligt att en kund alltid måste vända sig till samma återförsäljare/verkstad vid fel var han eller hon än befinner sig, i det här fallet i Sörmland – med verkstad i Skåne. I så blir det ju helt opraktiskt att köpa bil på annan plats än där man geografiskt hör hemma.
Jag tog kontakt med MRF:s egen jurist Björn Forsell som förklarade följande: ”Om kunden finns i närheten så måste han komma till företaget om detta kräver det. I de fall då kunden/bilen inte kan komma till företaget eller resekostnaden blir hög i förhållande till reparationskostnaden så ska säljföretaget anvisa en annan verkstad för arbetet och betala för detta”
Firma Mårtenson gav med sig.
Slutet gott, allting gott.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen