Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Ingen straffskatt på säkerhet!

28 januari 2014

Ibland blir jag så less på byråkrater som verkar sitta avskärmade från verkligheten med skygglappar på. Dom gör ibland upptäckter som leder till förbluffande slutsatser.

Trafikverket har just noterat att svenskarna köper alltmer fyrhjulsdrivna bilar. Dessa drar vanligen lite mer bränsle än tvåhjulsdrivna. Detta får koldioxidutsläppen att minska i långsammare takt än vad regeringens utredning om fossilfri fordonstrafik har beräknat. I fjol minskade de genomsnittliga utsläppen med bara två gram/kilometer mot åtta gram tidigare år. Utsläppsnivån riskerar att hamna något över målet, 130 gram/kilometer år 2015. Nu är vi nere på ”bara” 136 gram. Och det är de fyrhjulsdrivna bilarnas fel!

Därför vill Trafikverket ha ”styrmedel för att vända trenden tillbaka mot mer energieffektiva fordon”. Va? Vill byråkraterna införa straffskatt på trafiksäkerhet?

Om Trafikverkets statistiker lämnade tjänsterummen och tog sig ut på svenska vintervägar (och oplogade stadsgator) skulle de kanske förstå varför allt fler svenskar väljer en bil med det säkrare drivsystemet. Det finns visserligen inga undersökningar som visar att fyrhjulsdrivna bilar kraschar mer sällan än andra, men var och en som kört en fyrhjulsdriven bil vet, att den tar sig fram säkrare i svåra väglag. Vilket rimligtvis borde minska risken för att råka ut för en olycka som beror på halka eller vattenplaning.

Vad är viktigast? Att styras blint av en utredning eller uppskatta system som kan minska skador och störningar i trafiken?

Kanske man borde införa förbud mot dumma förslag från byråkrater.