Torkarbladsbytet för 1 700 kronor på vår förra långtestbil Opel Astra har förståeligt nog väckt reaktioner. I sammanhanget har vi också blivit idiotförklarade med kommentarer som att ”det bara är knäppskallar som går på det” eller ”betalar man 1 700 kr för torkarblad så bör man få en förmyndare”. Flera anser att ”Vi Bilägare har blivit blåsta”.
Vi kan tycka vad som helst om den saken, men är det någon som ska ställas i skamvrån så är det Svenska Bil i Stockholm. Hela vitsen med att ha ett långteststall är ju att Vi Bilägare som namnet antyder ikläder sig ägarrollen. Vi är enda tidning i landet som äger våra egna testbilar, för närvarande 13 bilar till antalet.
Det betyder att vi har full koll på alla utgifter som bilägandet för med sig för just de här exemplaren. I långtestandet ingår naturligtvis konsumentgranskningen hos verkstäder och vad vi får betala. Vad kan vara mer konsumentmässigt än att öppet redovisa vad en faktura från Svenska Bil stannar på? Det sätter ju också fart på debatten, och det leder förhoppningsvis också till att verkstäder och återförsäljare får sig en och annan nyttig tankeställare.
Vår rapportering bygger också på att vi försöker att vara så anonyma som möjligt när de äldre testbilarna, eventuellt med utgångna garantier, ska ses över. Vi byter också ofta verkstad, för att få uppfattningar om hur kundvård och priser skiljer sig åt.
Ingen kan väl ändå påstå att Vi Bilägare hamnade i någon ”gräddfil” vid senaste besöket hos Svenska Bil…