Något av det roligaste man kan göra som motorjournalist är att prata med bilföretagens tekniker. De är så otroligt hängivna sina specialområden och älskar att lägga ut texten, vare sig det gäller en omgjord svetsskarv eller en ny motor. Jag har precis varit iväg och pratat med Mazdas ingenjörer om framtida teknik och jag har blivit vederbörligen imponerad av vad de kan hitta på.
Genom att höja kompressionen i bensinmotorerna till 14:1 och sänka kompressionen i dieslarna, också till 14:1, har de japanska motorteknikerna åstadkommit smärre underverk. Förbrukningen har sjunkit och motorernas styrka ökat. Dieseln på 2,2 liter ger 175 hästkrafter, har ett vridmoment på 420 Newtonmeter – och förbrukar 20 procent mindre bränsle än dagens motor (på 163 hk). Den låter och varvar nästan som en racermotor!
Mazda kallar sin kommande teknik för Skyactive: ”The sky is the limit”. Den omfattar inte bara motorer utan även växellådor, karossernas uppbyggnad och chassit. Allt ska bli lättare och starkare. Jag körde några varv i en ”mula”, en gammal Mazda6 försedd med nya chassit och det var väldigt bra. Genom att infästningen av bakvagnens längsgående bärarm höjts med 43 millimeter har bilen blivit mycket stabilare. Man undrar hur teknikerna kom fram till just 43 millimeter? Provade de millimeter för millimeter tills det blev bra? Det förtäljer inte historien.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen