Bilprovningsrapporter är alltid intressanta att studera. Nyligen presenterade Dekra sin, från mer än 15 miljoner huvudbesiktningar i Tyskland och där Audi A4 fick någon slags utmärkelse, "Bäst i alla klasser". Mest felfria bilar i respektive storleksklasser blev Audi A1, Ford Focus, BMW 3-serien och Mercedes E-klass – tysk dominans så det förslår.
I samband med privatiseringen av kontrollbesiktningarna här i landet har den svenska statistiken satts på undantag vilket är djupt beklagligt. Jag tog nyligen kontakt med Bilprovningen – som trots allt har det största underlaget - och nu har de lovat att de under våren ska komma med en sammanställning och det är definitivt efterlängtat.
En återblick i Bilprovningens senaste officiella statistik, gällande tre år gamla bilar, som kontrollbesiktigades 2010 (alltså årsmodell 2007) visar att två japanska bilmodeller och en svensk, var de enda bilar som då "nollades" för modellrelaterade fel, nämligen bensinversionerna av Mazda 3, Toyota Avensis samt Volvo S40. Hur gick det då för Audi A4? Jodå, även hos svenska stationer klarade den sig bra med en felfrekvens på endast 0,2 procent.
Sedan är det förstås en helt annan sak att Audi A4 och andra "bilprovningsfavoriter" kan hamna i betydligt sämre dager i andra undersökningar, typ den som Länsförsäkringar gör. Maskinskador har sällan något med trafiksäkerhets- och miljörelaterade bilprovningsrapporter att göra, men båda sammanställningarna ger förstås intressant information.
Det gäller bara att utvärdera och läsa dem på rätt sätt, precis som med all statistik.