Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Hyundais flaps krånglade i snöröken

26 januari 2012

Här ligger chefredaktör Niklas Carle och försöker reparera i40:s flaps! Vinterkörningen innebär snörök. Efter ungefär 15 mil i ganska besvärligt väglag kom det uppenbarligen in försvarliga mängder snö in genom plastgrillens ribbor.

Dagen därpå inleddes vinterövningarna med test av stolsvärmen. Med termometrar placerade på förarsitsen mätte vi hur snabbt värmen kommer.

Efter drygt 20 minuter började det lukta konstigt i i40:s kupé, bäst beskrivet som bränd plast. Det dök också upp ett meddelande i displayen i instrumentpanelen ''check airflapsystem''.

Niklas tog fram datorn och fick snart fram en förklaring. Man skulle kunna säga att Hyundai i40 har en elektrisk kylargardin, det vill säga automatiskt elmanövrerade luckor i fronten som stänger till när det blir för mycket kall luft och motortemperaturen sjunker. Jättebra tänkt!

Men det visade sig att snön innanför grillen antagligen först smälte när vi parkerade och sedan snabbt frös till is. Så när motorn började bli varm och luckorna skulle öppnas så gick det inte och elmotorerna började gå varmt.

Lösningen ser ni på bilden. Niklas petade bort isen med en av utlånad skruvmejsel! Hela vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar redovisas i Vi Bilägare 3/2012.