Har just nu förmånen att få ratta långteststallets Volvo V60. En rasande trevlig bil att fräsa omkring, enligt min åsikt.
Men på en punkt förstår jag inte riktigt hur Volvo har tänkt. V60:an saknar, precis som S60, reservhjulsbalja. Den är helt enkelt bortrationaliserad. Hur korkat som helst!
Vill man ha ett reservhjul med sig är man tvungen att förvara det i själva lastutrymmet. Volvo försvarar sitt tilltag med att lagningssats finns med i bilen och att punkteringshjälp ingår i vägassistansen.
Men om jag bodde någonstans långt upp i Norrland med 50 mil till närmaste bärgare skulle jag ändå vilja ha ett reservhjul med på färden.
Jag vet också, av egen bitter erfarenhet, att lagningssatserna inte alltid funkar som det är tänkt. Är hålet i däcket för stort sprutar lagningsvätskan rakt igenom utan att göra någon som helst nytta. Och då står man där totalt hjälplös – i värsta fall mitt ute i obygden.
Av mig får Volvo en svidande bakläxa för tilltaget att banta bort reservhjulsbaljan. Håller ni med om min kritik, eller...
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen