På hemväg från semester en vecka flög jag från Nice till Stockholm Arlanda. Det klarades av på 2 timmar och 30 minuter.
Fredag eftermiddag innebar som vanligt kaos i Stockholmstrafiken. Det var en lång trögt flytande kö in till Stockholm! Det vill säga till Norrtull dit all trafik korkat nog måste in även om man ska fortsätta söderut.
Radio Stockholm rapporterade om stillastående bilar, kökrockar och alla möjliga andra problem. Det var likadant på alla in och utfarter. När jag väl var hemma hade bilresan, cirka åtta mil, tagit 2 timmar och 40 minuter. Det gick snabbare att resa från Nice till Stockholm än från Arlanda ut till Värmdö.
Bussarna på semesterorten i Frankrike är försedda med stora skärmar som anger nästa hållplats och vid hållplatserna finns också displayer som talade om när nästa buss anländer och vilken linje. En bussresa kostar en euro och ett årskort 200 euro.
I Stockholm låter politikerna bygga ut, förtäta och låta huvudstaden växa med ett Malmö vart tionde år, samtidigt som man snarare plockar bort körfält inne i staden och underlåter att bygga ut såväl vägar, tunnelbana som annan kollektivtrafik.
Men vad kostar dessa köer i både i förlorad tid och i försämrad miljö? Det är nog bra att ordna bättre framkomlighet per cykel men det lär inte lösa Stockholms allt mer växande trafikkaos. Är våra politiker handlingsförlamade? Eller är det tänkt att alla transporter ske med paketcykel framöver?