Ljudmätaren är i högsta hugg och protokollen finslipade. Snart är det dags för en ny spännande bullermätning.
Den här gången ska vi kolla om det överhuvudtaget går att dämpa det hemska däcksdån som finns i många moderna bilar och som totalt förstör ljudkomforten.
Vi har kontakt med en firma som påstår sig kunna kapa bullernivån i kupén med upp till tio decibel i svensk landsvägsfart. Om det är sant skulle det vara närmast en revolution för många plågade bilägaröron.
Nästan vecka synar vi firmans argument med vår avancerade mätutrustning. Två bilmodeller kommer att kollas; suven Mitsubishi Outlander och Kia Cee´d av förra modellen. Båda är kända för sitt elaka däcksbuller.
Själv är jag minst sagt skeptisk till att metoden fungerar. Jag minns när vi för några år sedan lät tanka i 15-20 liter ljuddämpningsmassa i en Mazda 626. Tak, baklucka, skärmar, hjulhus – allt behandlades. Resultatet blev noll. Bilen bullrade precis lika mycket efter behandlingen som den gjort innan.
Hoppas – för alla öronplågade bilägares skull – att det fungerar bättre den här gången...
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen