Förr blev man ofta stressad av framrusande Autobahnlok (från tyska tillverkare) vars förare tycktes anse att hastighetsbegränsningen undre gräns var 200 km/tim. Under den här resan hände det sällan. Kanske hade tyskarna fallit in i något semestertempo, eller också börjar de inse vad det kostar att trycka på gasen. Både för miljön och plånboken. Soppan är visserligen billigare i Tyskland än i Sverige – jag betalade strax under 13 kronor litern för diesel – men det tär nog på hushållskassan ändå.
Numera är långa sträckor av Autobahn fartbegränsade och tyskarna är väldigt noga med att hålla sig inom gränserna. Speciellt där motorvägarna möts går det sakta och skyltningen är föredömligt tydlig. Det är lätt att köra rätt i Tyskland. Tyska bilförare kan dessutom något som svenskarna är usla på. De håller uppsikt i backspegeln. Man ser sällan någon som styr ut i vänsterfilen och tvingar snabbare bilar att bromsa.
När farten blev fri på A7:an kunde jag förstås inte hålla igen, även om det kostade. Måste ju kolla vad Vi Bilägares Golf gick för. Den tog lite tid på sig, men i en utförslöpa visade digitalmätaren 221 km/tim. Inte illa för en 105-hästars diesel! Fast chefredaktör Niklas, som var i Tyskland samtidigt, var värre. Han lyckades pressa upp tidningens Mazda6 i 225 km/tim med fyra personer och fullt bagage. Men den har förstås en motor med 87 hästar mer än i min Golf.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är den begränsade hastigheten på Autobahn nu?
Skulle väl gissa på 130 va?
Mazda Power ;)
130 låter lagom som högsta fart. Fortare ska man nog inte köra med 940in om man inte vill bli ruinerad
Autobahn har 120 km/tim på dom begränsade sträckorna...
Kan inte annat än hålla med fullständigt. Efter totalt 526 mils bilsemester i Europa under 3 veckor i somras inser man det finns en del att önska vad det gäller beteende på svenska vägar.
Att påstå att tyskarna numera håller sig till fartgränserna känns helt uppåt väggarna. När vi var nere i Frankfurt för några veckor sedan och körde runt där var det på de flesta ställen samma tempo som de senaste tio åren. Och fartbegränsningarna växlar väldigt mycket. Den generella ligger på 130 men på väldigt många ställen dyker det upp skyltar med 120 och 80 även när det inte är vägarbeten. Att det är sänkta hastigheter vid regn är något som inte märks allt om man inte kör som en mesig svensk.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.