När tyska tekniker kommer loss, då blir det korvstoppning på hög nivå! Jag har tillbringat flera timmar på en outsägligt obekväm bänk i en paviljong i Wolfsburg och fått lära mig hur framtidens bilproduktion ska gå till; åtminstone i Volkswagens 90 fabriker.
Trollformeln skrivs MQB, vilket står för Modulare Querbaukasten. Alla framtida VW-bilar med tvärställda motorer, från Passat till Polo, ska byggas med moduler: fram- och bakvagnar, styrsystem, ventilation, audio – färre antal varianter ska passa i flera bilmodeller. Modultekniken gör det möjligt att bygga många olika modeller vid samma produktionsband, huller om buller. Kommer en Polo efter en Passat ändras monteringsjiggarna automatiskt – de går att dra ut och ihop ungefär som bygeln på en dragbasun.
Nya bensin- och dieselmotorer är konstruerade för att passa i systemet, bensinarna på 1,4 liter har direktinsprutning och en teknik som kallas ACT, vilket betyder att två cylindrar stängs av när motorn går med lätt belastning.
Den ena VW-teknikern avlöste den andra, alla bar trista, grå kostymer och talade med torra röster, min rygg värkte och hjärnan var nära överhettning, men intressant var det! Fast jag blev lite vemodig, för jag kände igen lite av Volkswagens planer. Precis så hade Saab tänkt sig sin framtida produktion. Nya plattformen Phoenix konstruerades för att bli bas i ett modulsystem. Det är tragiskt att Saabs duktiga tekniker aldrig fick se den förverkligas.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen