Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Första långkörningen för BMW i3

11 april 2014

Efter månader av väntan är nu äntligen vår BMW i3 på plats i långteststallet och just nu är det jag som kör den. Än så länge har den lilla elbilen bara rullat några tiotal mil, men i helgen blir det påspädning.

Jag ska till Värmland fram och tillbaka, en tripp på drygt 50 mil. Knappast någon idealisk körning förning för i3:an, som har en räckvidd på ungefär 12-13 mil på en batteriladdning. Som tur är finns en liten tvåcylindrig bensinmotor på 34 hk som fungerar som räckviddsförlängare. Men hjälp av den kommer jag ytterligare drygt tio mil (bensintanken rymmer bara nio liter), så jag borde klara Värmlandsresan utan tankstopp.

Väl framme är det bara att tanka upp BMW:n med bensin och sätta den på laddning så att den är redo för hemfärden. Det sistnämnda måste man göra i god tid, eftersom det tar hela 17 timmar att fylla batteriet via ett vanligt eluttag.

Som alla förstår är BMW i3 inte något särskilt vettigt alternativ för långpendlaren. Det är på kortare distanser, då man kan köra enbart på el, som den kommer till sin fulla rätt.

Det gäller med andra ord att ha rätt körprofil om man riktigt ska kunna utnyttja den snitsiga lilla el-BMW:n. Men det har inte jag…