Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Förbrukningssiffrorna missbrukas

22 oktober 2012

Sitter just nu och filar på en rapport om hur våra fem långtestbilar skött sig hittills i år. Den ska gå i nästa nummer av papperstidningen och kommer förstås att handla en hel del om bränsleförbrukning - eller rättare sagt överförbrukning.

Dagens bilar blir ju bara snålare och snålare, men samtidigt ökar klyftan mellan den förbrukning som anges i bränsledeklarationerna och den som uppnås i verklig trafik. En skillnad på 30-40 procent (!) är ingen ovanlighet och då blir man som kund förstås rejält besviken.

Om man köpt en bil som officiellt ska dra 4,5 l/100 km och den i verkligheten suger i sig 6,5 l/100 km kan man inte känna sig annat än lurad – och så är det exempelvis med långteststallets Hyundai i40. Den har under de drygt 3 000 mil som hittills avverkats gjort av med hela 44 procent mer diesel än vad som anges i bränsledeklarationen. Det är givetvis långt över gränsen för det acceptabla.

Märkligt är också hur bilbranschen närmast missbrukar bränsledeklarationens siffror i sin marknadsföring. Kolla in annonserna för nya bilar så förstår ni vad jag menar. Där anges ofta helt ogenerat den deklarerade siffran som bilens faktiska förbrukning.

Samma sak händer om du går in till en handlare och frågar vad din tilltänkta bil drar. I nio fall av tio kommer han/hon med all sannolikhet att hänvisa till bränsledeklarationen, utan att säga ett ord om att det handlar om en ren och skär laboratoriesiffra.

Fast det är ju precis vad det är. Deklarationen grundar sig på en laboratoriekörning på rullande landsväg, enligt en noga fastställd EU-körcykel. Denna har dock inte särskilt mycket att göra med hur mycket bilen drar och släpper ut när en används i verklig svensk trafik och klimat.

Deklarationen är enbart till för att kunderna ska kunna jämföra olika modellers förbrukning/utsläpp när bilarna körda under exakt samma förhållanden. Och det är i grunden en god tanke – om den bara inte missbrukas.

Självklart borde man kunna kräva att det i all marknadsföring och direktkontakt med kunderna tydligt informeras om vad de officiella förbrukningssiffrorna egentligen står för och att man i verklig svensk trafik får räkna med minst 10-20 procents högre förbrukning.

Ett annat önskemål är förstås en EU-körcykel som stämmer bättre med verkligheten. Men i avvaktan på en sådan borde branschen hålla sig för god för att vilseföra sina kunder genom att inte säga hela sanningen...