År för år har biltillverkarna lyckats göra sina motorer snålare och renare. Mellan 2010 och 2011 sänkte de europeiska märkena utsläppen med över tre procent och genomsnittsnivån för alla de 15 största bilföretagen ligger nu under 136 gram/km. Bäst är Fiat med ett genomsnitt på 119 gram/km. Sämst är Mercedes vars modellprogram ligger på 153,5 gram i genomsnitt.
EU har beslutat att koldioxidsutsläppen från nya bilar ska vara nere i 130 gram om två år och i somras togs också beslut om att utsläppen år 2020 ska ha minskat till 95 gram.
Men det kommer nog inte att ske, för nu har Tyskland satt sig på tvären efter en antagligen intensiv lobbykampanj från Baden-Württemberg och Bayern. Och när Mercedes pekar med hela handen rättar sig politikerna.
I både Stuttgart och München görs ju som bekant en del fläskiga bilar som är allt annat än miljövänliga. Och det vill företagen inte sluta med. För bildirektörerna är det viktigare att hålla världens rikemän med bilar som gör 250 km/tim på Autobahn än att lägga resurser på att ge våra barn renare luft.
Nu skjuts troligen beslutet om 95-gramsgränsen upp i minst fyra år. Om tyskarna lyckas göra snålare bilar, förstås. Annars får vi väl vänta längre ändå.
Jag säger bara: Fy!