Nu i veckan ska jag göra som drygt 9 500 norrmän; köra elbil. Nissan ska lansera en uppdaterad version av Leaf och provkörningen är förlagd till elbilseldoradot nummer ett, Oslo.
Norge har satsat hårt på elbilar och i mars var Leaf den fjärde mest sålda bilen i landet, meddelar den intressanta elbilssajten www.elbil.no. Under första kvartalet såldes över 1 400 elbilar i Norge. I Sverige stannade försäljningen på 98 rena elbilar.
Det finns goda skäl för norrmännen att gå över till eldrift. Strömkostnaden blir sådär 20 öre per mil. Men det finns mycket mer att spara. Elbilarna belastas exempelvis inte av moms och andra avgifter, vilket betyder att en Nissan Leaf kostar cirka 240 000 norska kronor (cirka 280 000 svenska kr). Det är lika mycket som för en påvert utrustad VW Golf. I Sverige är priset för en Leaf 303 000 kronor – efter att supermiljöpremien har dragits bort.
De som kör elbil i Norge behöver heller inte betala trängsel- och vägavgifter, vilka kan uppgå till tusentals kronor varje månad. Elbilarna får svischa fram i kollektivkörfältet och parkerar dessutom gratis på kommunala p-platser. För att inte tala om att de får laddas gratis vid många offentliga elstolpar. Bara i Osloområdet finns över 500 laddstationer.
I Norge vågar folk satsa på elbilar, i trygg förvissning om att förmånerna blir kvar länge till. Inget kommer att ändras i reglerna förrän år 2018, eller när det rullar 50 000 elbilar i trafiken, har det norska styret lovat.
Svenska politiker borde åka på studiebesök till grannlandet för att lära sig hur man på vettiga sätt tar krafttag för stadsmiljön.