Jag har följt Mattias Ekströms karriär, från STCC i slutet av 1990-talet med Ford, Audi och Volvo och sedan DTM med Audi från och med säsongen 2001. Däremellan har Mattias hunnit med några rallyinhopp, i Mitsubishi och Skoda, och så nyligen häromåret när han som första svensk fick tillfälle att köra amerikanska NASCAR.
Nu står en ny säsong för dörren, hans tolfte DTM-säsong på raken, och nu utstrålar han ett ännu större självförtroende än tidigare. Jag träffade Mattias för en pratstund och han berättade att han aldrig tidigare känt sig i så bra fysisk form. Tidigare har Mattias lidit av att han lätt fått förkylningar och ont i halsen vilket tagit på prestationsförmågan – även om hans resultat säger något annat, två gånger mästare (2004, 2007), två silver (2005, 2011) och två brons (2002, 2008).
– I fjol opererade jag bort halsmandlarna och i vinter har jag kört motsvarande träningsprogram som Sebastian Vettel och Lewis Hamilton. Jag har lagt mer vikt på styrka än på uthållighet och det har resulterat att jag byggt på mig tre kilo muskler under vintern.
Det här med kilogram och viktbesparing kan vara avgörande i racing där det handlar om hundradelar. I DTM får förarens minimivikt ligga på 85 kilo inklusive overall och hjälm. Här gäller det att träffa rätt.
– Det har jag gjort nu, säger Mattias förnöjsamt. Jag väger 72,2 kilo naken och med all utrustning hamnar jag på 85.
DTM-säsongen som startar på Hockenheim i slutet av april bjuder på en hel del nyheter. Det mest spännande är att två märken blivit tre, Audi och Mercedes har fått sällskap av det tredje tyska premiummärket BMW. Räkna med race med mycket prestige under 2012.
För Mattias del handlar det också om en ny bil, Audi A4 är utbytt mot en bredare och lägre A5 – utrustad med V8 och cirka 460 hästkrafter. Den traditionella växelspaken är också utbytt mot paddlar på ratten som ger mer exakta växlingar.
Mattias Ekström är hur stor som helst i Tyskland, och lika välkänd som tyske F1-mästaren Sebastian Vettel. Det säger en del om Avesta-sonens storhet.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen