Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Dyrt att avboka verkstad

13 juni 2013

Avbokningar i samband med helger kan ställa till det, exempelvis för den kund som fick en faktura på 1 425 kronor, fördelat på 400 kronor för själva avbokningen och resten av beloppet för kostnader i samband med returer av reservdelar.

Här hade kunden som jag pratat med beställt tid för felsökning och eventuellt kopplingsbyte på fredagen och fått besked om att bilen kunde tas emot redan måndag morgon. Orderbekräftelsen, med enbart angivet "kopplingsbyte", tog kunden del av sent på fredagseftermiddagen och under lördagen bestämde sig kunden för att avboka då kopplingen kändes ok under en provkörning. Trots flera mejl och telefonsamtal både under lördagen och söndagen ansåg sig inte verkstaden ha fått in avbokningen i tid, enligt deras tillämpade regler – därav fakturan.

Jag kontaktade Sveriges Fordonsverkstäders Förening om denna hantering var vanlig och riktig och fick då besked att om en avbokning ska godkännas ska den senast ha kommit in dagen före inlämningstillfället, oavsett helgdag.

Kunden har betalat fakturan, men skickat ärendet vidare till ARN.

Min personliga uppfattning är att en verkstad tydligt måste visa vilka avbokningsregler som gäller och att kunden blir informerad om det. Här måste rutinerna skärpas.