Nu är det november, vintern är snart över oss och runt om i landet sitter kommunpolitiker och funderar på hur de ska förhålla sig till dubbdäck. Många är inne på någon form av förbud, den saken är klar. I Stockholm blir det fortfarande förbjudet att köra dubbat på Hornsgatan. Göteborg har också infört dubbdäcksförbud på vissa gator, liksom Uppsala. Genom att spärra vissa gator för dubbdäck tvingas bilisterna åka kilometerlånga omvägar och riva upp massvis med mera asfaltpartiklar än om de hade fått köra raka spåret. Men det verkar inte bekymra politikerna ett ögonblick.
Istället för att införa trafikhindrande förbud vore det bättre att låta bilisterna betala för den skada de gör. Vill de åka dubbat, låt dem betala en tusenlapp eller mer per år. ”Kvittot” kunde vara en dekal att sätta på vindrutan där det tydligt syns att de gjort rätt för sig.
Tack och lov drabbar det årliga tjafset om dubbat eller ej inte oss på Vi Bilägare. Vi har kört våra långtestbilar odubbat sedan teststallet startade i mitten på 80-talet. Bara under en olycklig vinter tvingades vi rassla omkring med dubbdäck och det fick oss att inse vilka nackdelar dubbar för med sig.
Under sammanlagt 23 dubbfria år har vi kört våra långtestbilar mer än 450 000 mil och tagit oss fram överallt från Skåne till Riksgränsen utan att varken köra i diket eller krocka särskilt ofta. Kör man med lite fantasi och planering, behövs inga dubbdäck.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen