Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Dubb- eller friktionsdäck?

6 november 2013

Valet av vinterdäck är en evig fråga. Och inte så lätt att besvara. Det är i de flesta fall ett individuellt val som till stor del beror på vilken bil man har, var man kör och när.

Nu är däckfrågan som hetast – ska jag ha dubb eller dubbfritt? Debatten finns också på Vi Bilägares redaktion. Alla våra långtestbilar utrustas med friktionsdäck. Så har det alltid varit och så blir det även i år.

Men när jag klämmer lite på kollegorna och frågar om vad det sitter för däck på eventuella privatbilar så blir svaret ofta dubb!

Och motiveringen är att den bilen ”körs nästan alltid av frugan och hon vill inte ha något annat än dubb”.

Till deras försvar må tilläggas att dessa personer bor ett bra stycke utanför Stockholm att privatbilen sällan är inne i just Stockholm. Men det finns uppenbarligen ett resonemang som går ut på att mindre rutinerade chaufförer, inte nödvändigtvis just kvinnor, kanske bör välja dubbdäck?

Och flera kollegor motiverar dessutom valet av dubbdäck med att de vintertid hamnar på vägar där det ofta bildas hal is, eller att det gäller att klara en tidvis isig backe.

Vad vill jag egentligen säga med det här? Jo, att däckvalet inte bara kan utgå från en miljöaspekt – utan att däcken för de flesta faktiskt är en fråga om säkerhet. Och det måste respekteras. Det är lika självklart som att lokala trafikstadgan också ska respekteras när den förbjuder körning med dubbdäck på vissa gator. Jag bara hoppas att bilister som egentligen behöver dubb, inte väljer friktion för att man kanske ska köra på gator med dubbförbud. Då är bättre att helt låta bli att köra där. För min egen del tycker jag att det dubbfria alternativet fungerar förvånansvärt bra, bara man är medveten om att vinterdäcken inte är optimala på torr och våt väg.