Det är tydligt att det krävs en ny Hansen för att Sverige på nytt ska bli att räkna med i den gamla paradgrenen rallycross. Flerfaldige europamästaren Kenneth Hansens äldste son Timmy EM-debuterade i värsta klassen, Supercars, i Finland senaste helgen. I Hansens Motorsports ”andrabil”, en Citroën DS3, god för 550 hk, blev Timmy genast femma i A-finalen – en final som för övrigt vanns av likaledes Citroën-rattande ryssen Timur Timerzyanov som därmed säkrade årets EM-titel.
Årets svenska bilsportsäsong går mot sitt slut och jag noterar att två verkliga veteraner fortsätter att leverera. Mats Jonsson är på väg mot sin 18:e SM-titel i rally medan Fredrik Ekblom så gott som redan säkrat guldet i nya TTA, trots att sista deltävlingen i Göteborg på lördag återstår. Däremot lyckades inte en veteran som Rickard Rydell att knyta ihop säcken när årets sista STCC kördes på Solvalla inför drygt 20 000 åskådare. Unge Johan Kristoffersson, med en biogasdriven VW Scirocco, är en frisk fläkt som vi lär få se mycket av i framtiden.
Apropå framtid så ska racingsäsongen med två konkurrerande standardvagnsserier utvärderas. Det finns krafter som verkar för ett samgående, men hur detta ska lösas rent tekniskt återstår att se. STCC har också planer på att samköra sina evenemang med rallycrosserien Supercars Light – en instegsklass till stora Super Cars. Det kan vara ett vinna-vinna-koncept som alla tjänar på.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen