Ni får ursäkta mig. Men i morse hojade en cyklist mot rött mitt framför näsan på mig - igen. Och så kom jag att tänka på att ansvaret nästan alltid vilar på den som kör, inte på den som sitter på cykeln.
Självklart ska bilister visa hänsyn och ta sin del av ansvaret för trafiksäkerheten. Men när jag går eller cyklar, så inser jag att det inte är så smart att gå över gatan utan se mig för, eller att cykla mot rött ljus rakt ut framför en bil. Men det har tydligen inte alla greppat – eller tror man att zebralagen fungerar som skyddsväst och att rött ljus inte gäller cyklister?
Försäkringsbolaget Folksam har de senaste åren släppt några undersökningar om just cyklister. I fjol hävdade Folksam att konsekvenserna av cykelolyckor till viss del varit ett dolt problem. Tidigare kollade man bara polisrapporterade olyckor i stället för att undersöka hur många som hamnade på sjukhus.
I årets rapport säger Folksam att 3 000 cyklister skadats så allvarligt att de får bestående men eller måste vårdas på sjukhus. Det är betydligt fler än vad som skadas i bilolyckor! Och 70 procent av dessa cykelolyckor är singelolyckor!
Det räcker därför inte med bara fler cykelbanor, vilket många politiker ständigt predikar. Statistiken visar nämligen att 38 % av olyckorna händer just på cykelbanor och 39 % på gator. Men i bara två av tio olyckor är en bil inblandad.
Ser vi till den här statistiken så är cykeln ett farligare transportmedel än bilen – i vart fall för dess utövare. Det är kanske hög tid att ställa lite krav också på cyklisterna? Och hur kommer det sig för övrigt att det är ett försäkringsbolag som står för dessa rapporter?
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen