Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Byta glödlampa borde vara lätt

27 februari 2013

I ett avseende var det bättre förr – man kunde enkelt byta glödlampa på de flesta bilar.  Å andra sidan var inte bilarnas belysning lika bra som den är nu. I de flesta fall.

När Vi Bilägare testar ljuset på nya bilar stöter vi då och då på problemet.  Vi kollar inställningen av ljuset och justerar ibland. Ofta ser det fruktansvärt trångt ut bakom strålkastarhuset. Det är uppenbarligen inte alla tillverkare som tycker att det ska vara lätt att byta glödlampa.

Volvo håller sig till sitt smarta system där två låshakar håller insatsen på plats. Genom att lyfta upp dem och koppla loss kablaget kan man relativt lätt byta lampa själv. Det finns fler bilar som har liknande system, exempelvis Skoda och Ford.

Men så har vi ju det här med xenon. Alla biltillverkare hänvisar då till verkstaden. Med en bra och korrekt instruktion skulle många klara det jobbet också – och somliga gör det förmodligen redan nu. Men det är nog främst vana GDS-are.

Det finns trots allt lite mer att tänka på och att göra fel kan bli dyrt eller göra ont.  Och det är ett ansvar som biltillverkare inte vill ta. Och ingen annan heller för den delen.

Kom att tänka på händiga Harry som skulle hjälpa grannen att montera en motorvärmare på dennes nya Opel Corsa. Han började med att borra ett hål i en av motorblockets frostpluggar för att få bort den. Men märkte inte att han körde igenom frostpluggen och dessvärre även cylinderväggen.  Den olycklige bilägaren kom till verkstaden, där mitt vittne jobbade, och frågade hur mycket en ny motor kostade?

Undrar hur det slutade?