Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Bygg riktig motorväg där det behövs!

25 april 2012

Många av de vägsträckor med 2/1-körfält som finns innebär att många bilister får fnatt när de inte kan köra om långsammare bilar.

Så när det väl blir dubbla körfält i samma riktning blir det rena rusningen för att så många som möjligt ska hinna om innan avsmalningen igen.

Här är ett exempel. Tidig onsdagsmorgon på 2/1-körfältet som börjar efter Gustavsberg strax utanför Stockholm.

Högsta tillåtna hastighet som råder är 100 km/tim. Men längst fram har vi en skåpbil som inte orkar eller vågar köra mer än 50. Det bygger förstås raskt upp en kö. De flesta vill hinna förbi Stockholm innan rusningstrafiken, eller in i sta’n före trängselavgifterna.

Det här är inte någon särskilt lång vägsträcka men när det åter blir möjligt att köra om börjar rena tjurrusningen. Så många som möjligt vill hinna om innan det blir bara ett körfält igen.

Spår av lagningar i räcket finns längs hela sträckan, inte bara vid avsmalningarna. De här 2/1-vägarna är långt ifrån lika säkra som riktiga motorvägar. Och det är ju inte så underligt.

Det som är underligt är att när väl motorvägen börjar på den här vägsträckan in mot Stockholm så sänks hastigheten till 90 km/tim. Efterlevnaden här är inte den bästa. Däremot går det ytterst sällan i 100 km/tim på 2/1-vägen.

Men oavsett om trafikanterna upplever det här som ologiskt, så är det en överträdelse att inte minska lite på hastigheten, när man kommer ut på motorvägen!  Här skulle behövas anpassad hastighetsbegränsning – lite högre vid lågtrafik och lägre när trafiken är tät och hetsig.