Det är alltid jättskönt att få byta ut vinterkängorna mot tunna vårskor, men att byta från vinterdäck till sommarsulor kan däremot vara rätt obekvämt. Den Suzuki SX4 som jag för tillfället kör var en annan bil när jag körde iväg från däcksverkstaden. När de mjuka vinter-Hakkorna i dimension 205/60 16 ersattes med hårdare och lägre Conti Eco Contact i dimension 205/50 17 blev bilen visserligen lite tuffare, men betydligt stötigare och bullrigare.
Så är det med nästan varje bil och Suzukin väsnas ändå inte värst av våra långtestbilar. Stackars Tobias som kör Mazda6 får nu nästan skrika för att passagerarna ska höra vad han säger sedan sommardäcken, 225 mm breda 45-profilare på 19-tumsfälgar, kom på.
För oss som gillar tysta bilar vore det förstås bekvämast att fortsätta köra på de dubbfria vinterhjulen. Men det skulle jag inte våga! Våra däckstest visar i reda siffror hur undermåliga mjuka friktionsdäck är i sommarväglag.
Senaste testen (i Vi Bilägare nr 4) visade att en bil med nordiska vinterdäck stannar först 20 meter längre bort på en våt väg än en bil med bra sommardäck. På torr väg är skillnaden i bromssträcka drygt tio meter. Det kan vara skillnaden mellan ett ofarligt tillbud och en svår olycka.
Väggreppet i kurvor och väta är också mycket sämre med vinterdäck. Så när temperaturen lade sig fast över nollstrecket var jag kvickt till gummiverkstan. Det är bara att gilla läget och skruva upp volymen på radion.