Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

BMW-kunder får vänta

27 september 2013

I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex ser vi trender, bilägarnas reaktioner på förändringar till det bättre eller till det sämre. De senaste åren har exempelvis BMW fallit rejält i verkstadsenkäten och det kanske inte är så märkligt om vi tar del av denna dagsfärska story.

Här får jag kontakt med en läsare som haft sin BMW 535i, årsmodell 2010, på verkstad i fyra månader (!). Anledningen är leveransproblem med en styrenhet, som funktionsmässigt har med de variabla kamtiderna att göra. Enligt uppgifter är den här BMW-kunden ingalunda ensam om att få vänta på sin bil. Ett hundratal BMW-ägare i Sverige är drabbade.

Michael de Geer, informationschef hos BMW, bekräftar att sommarens stora förändring av reservdelslogistiken ”worldwide” ännu inte fungerar hundraprocentigt. Enstaka artiklar har inte kunnat levereras inom normal tid.

För BMW kostar de här förseningarna på, både i anseende och i reda pengar. Den här kunden har haft hyrbil under fyra månaders tid, en BMW 520i.  Se det i ett perspektiv av ett litet saknat styrdon.