Vi Bilägare gör ljustester också åt Finlands största motortidning Tuulilasi. Och i dag var det dags igen. Så när köerna började lägga sig satte jag mig i tidningens Dacia Duster, min sista långtestbil för 2011 och rattade mot Sveriges Silicon Valley, Kista, där en Nissan Leaf väntade.
Att byta från Duster till Leaf var som att sätta sig i en tidsmaskin och vrida klockan 40-50 år framåt. Kupé, instrumentbräda och komfort i Leaf ligger ljusår från vår raggiga outdoorbetonade Duster.
Växelspaken i Leaf, kunde egentligen ha ersatts av fyra knappar, fram, neutral, bakåt och parkering. Men det kändes ändå high-tech med all elektronik och den udda instrumenteringen. Jag hade inte blivit ett dugg förvånad om kontrolltornet givit klartecken för take-off på motorvägen. Bilen sköt lydigt fart och det var inga problem att hålla trafikrytmen omkring 90 km/tim.
Det blev en brysk landning vid Norrtull igen. Dubbdäck rasslade. Det kan inte vara möjligt? Dubb på elbilen? Nej, det var ju dubbdäcken på bilen bakom mig som jag hörde. Leaf rullar tyst. Men entusiasmen svalnade en aning när jag upptäckte hur fort möjlig körsträcka minskade. Inne i sta’n där en elbil är som mest vettig minskade energin snabbt vid alla start och stopp. Jag var snart nere i 9-10 mils körsträcka – och då brukar jag ju tanka i vanliga fall!
Men i jämn fart lugnade förbrukningen ner sig igen och jag kunde lyckas med återvinning vid första nedförslut. Men det här med körsträcka på bara 5-10 mil är nog något man måste vänja sig vid.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen