Den här smällda bilen kommer inom kort att riktas, lagas och lackas och ställas ut till försäljning på den öppna marknaden.
Skulle du köpa den här bilen om du visste om dess historia? Inte jag i alla fall.
Och det är här problematiken ligger. Jag tog upp tråden i mitt ledarstick i Begköpguiden 2011 och jag kommer att fortsätta att kämpa för att vi konsumenter måste få bättre information om bilars historik. Försäkringsbolagen som sitter inne med all skadehantering visar kalla handen och hänvisar till PUL, personuppgiftslagen. Och lika lite är återförsäljare eller skadeverkstäder villiga att lämna ut information.
Det är inte rimligt att vi konsumenter ska betala samma pris för en tidigare krockskadad bil som för en bil med fläckfri historik. Även om skadeverkstäderna förhoppningsvis gör ett habilt jobb blir resultatet ändå inte detsamma som original, både vad gäller rostskyddets fortsatta verkan och ännu mer viktigt säkerhetsaspekterna.
I Tyskland är öppenheten större. Hos seriösa bilförsäljare ges betydligt mer info om bilens skadehistorik. Och priset blir också satt därefter.
Det är på tiden att vi svenska bilköpare kräver ett offentligt skaderegister!
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen