Stockholm och för all del andra svenska städer är exempel på vilken syn politiker har på problemen som uppstår när trafikintensiteten ökar.
I Stockholm har man på många gator ”löst” problemet genom att göra två körfält till ett och därmed öka trottoarerna med ungefär 100 procent, samtidigt som man minskar trafikflödet i samma grad.
Det får till följd att trafiken flyter trögt eller står still. Man kan ju undra varför så många ändå envisas med att köra bil? Det kanske inte är så att transportbehovet minskar bara för att framkomligheten stryps?
Stockholmspolitikerna tycker att vi ska cykla mer. Det gjorde jag varje sommar när avståndet bara var knappt två mil. Men nu har jag fem mil till jobbet på vägar som få vågar trampa hoj på.
Den senaste trafikförbättringen för det ökade trafikflödet, Essingeleden, byggdes för nästan 50 år sedan. Norra länken är klar om fem år och Förbifart Stockholm tjafsar man fortfarande om. Det är inte bara i trafiken det finns proppar!